Els envasos es destapen

Hi ha tres aspectes que em semblen rellevants després d’assistir a les Jornades sobre gestió d’envasos i residus d’envasos a debat, organitzades per APROMA i celebrades el passat 26 de gener de 2012 a la casa del Mar de Barcelona, la documentació de les quals podeu trobar en aquest enllaç.

El director de l’Agència de Residus de Catalunya, Josep Maria Tost ha dit literalment: “No ens haurem d’estranyar amb la devolució d’envasos”. Possiblement és la vegada que l’Administració es posiciona d’una manera tan clara davant el canvi de rumb que ha de prendre la gestió dels envasos i això constitueix un canvi important per dissenyar-ne el futur. Crec que cal agrair aquesta claredat que supera netament els posicionaments més ambigus que havíem sentit fins ara, i em sembla especialment important considerant el paper de referència que pot jugar l’Agència de Residus en el conjunt de Comunitats Autònomes. Aquest suport explícit ha estat una de les incògnites que el director de l’Agència s’ha encarregat de desvetllar de bones a primeres durant la presentació de les Jornades. Posteriorment, Joan Miquel Trullols, director de Serveis de Prevenció i gestió de Residus de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, també ha esmentat, en la mateixa línia, la necessitat de fer passos més enllà en els models de recollida per tal de superar l’evident sostre de resultats de recuperació actuals. Em sembla que a cap dels presents li ha quedat cap dubte que alguna cosa diferent estava passant respecte altres Jornades similars.

M’ha agradat especialment la intervenció de Victor Mitjans, director tècnic de Retorna, al llarg de la seva ponència i les intervencions a la taula rodona. Per norma general, els “aspirants” sempre es preparen meticulosament la feina i em sembla evident que a mesura que passen els mesos, hi ha una consolidació dels arguments tècnics i una seguretat creixent alhora de comunicar-los i de desplegar respostes encertades a preguntes i interpel·lacions de tot tipus.

Esperàvem sense dubte alguna dada sobre el recent estudi de les implicacions econòmiques en la implementació del Sistema de retorn a Espanya. I així ha estat. Possiblement la dada més rellevant, és que segons l’estudi realitzat per Eunomia, i que properament serà traduït i disponible al web de Retorna, el sistema de Retorn és un 24% més econòmic que el sistema actual per envàs recollit selectivament. A part d’aquest estudi, Mitjans també ha resumit alguns dels aspectes claus sobre percepció ciutadana, anàlisi de cicle de vida i estimació potencial d’ocupació, estudis tots ells disponibles al web de Retorna. Òbviament es pot començar la guerra de la credibilitat dels estudis, però ara sobre la taula existeixen prous documents i arguments, d’una i altra part, sobre els que caldria començar a treballar i debatre en una segona etapa. Veient com s’han desenvolupat les Jornades i el posicionament de les administracions, crec que es donen les condicions perquè siguin aquestes les que prenguin la iniciativa.

I en tercer lloc, voldria destacar especialment una percepció que té més a veure amb l’escenografia que no pas en el detall de les dades, i que al capdavall, em sembla un dels aspectes més significatius de la Jornada. Crec que no seré l’únic que durant l’acte ha apreciat dos estils exageradament contrastats i contraposats de fer i d’enfocar els reptes de futur cercant noves solucions. L’un m’ha semblat un missatge il·lusionant, que afronta reptes i ho fa de forma perseverant, amb ordre, rigor metodològic i transparència; l’altre és una mostra de feina feta, no pas mancat de rigor però amb un discurs esgotat perquè no deixa entreveure nous reptes. No vull treure mèrit al que ha suposat la implantació dels sistemes de gestió i a la feina dels seus responsables al llarg d’aquests anys, seria molt injust, però avui les Jornades ens han mostrat que indefugiblement, els canvis i la reacció per afrontar els reptes de la sostenibilitat en la gestió dels residus, passen per actituds i posicionaments oberts, transparents i diferenciats del que hem mostrat els darrers anys. No és res anormal, només el que el temps reclama.

És una qüestió d’actitud i de connexió, i les arrels sorgeixen del contingut.  Per això el discurs de Retorna connecta amb el canvi i els reptes mentre que els gestors dels SIG, són cada cop més lluny de connectar amb el públic, i no tinc dubte que és així perquè el contingut no ha canviat ni sembla que hagi de fer-ho. No és estrany doncs, que en el missatge i l’actitud de Retorna ens hi reconeguem els que mirem endavant buscant més i millor.

I aquesta tendència serà creixent, i no només entre els tècnics, segurament també entre els consumidors i les marques, perquè els canvis seran lents però no em sembla que tinguin aturada. Ahir, a la Jornada Sostenibilidad del sistema de gestión de envases municipales organitzada per la Asociación de Plantas de Recuperación y Selección de Envases Municipales, ASPLARSEM, i que vaig seguir via twitter, Aurelio del Pino, Director general de la Asociación de Cadenas Españolas de Supermercados, comentava el suport del sector al sistema de Retorn “sempre que els sigui bo a les empreses”. La línia de treball i contactes amb la distribució i les marques crec que és un dels punts on caldrà posar l’accent per seguir estenent la promoció del SDDR. Entre altres coses, perquè la pròpia tendència i percepció dels consumidors ens porta cap a majors compromisos de respecte amb l’entorn per part d’aquests sectors, com així ho demostra també el reforç de les actuacions de responsabilitat de les mateixes. Segurament quan des del món del consum es vegin aquestes actuacions com a una oportunitat de diferenciació i de satisfacció dels consumidors es prendran posicionaments més decidits.

Agraeixo i felicito a APROMA per la organització de les Jornades, tot i que com ja els he comunicat, un acte com aquest mereix que la sala disposi, a falta de bona cobertura, de connexió wifi. És ben bé una metàfora, però parlar de devolució i retorn també necessitem connexió lliure. Les tendències i accions innovadores han de ser compartides i amplificades.

Aquesta entrada s'ha publicat en Consum, General, Residus, Responsabilitat social, Xarxes socials i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Els comentaris estan tancats.