CAPGIRA: matèries de primera per productes excepcionals

“CAPGIRA” és un joc per introduir-nos en els nous processos de producció basats en l’economia circular i la innovació, així com en les tendències per recuperar hàbits de consum basats en l’estalvi de matèries.  És una activitat didàctica que desplaça els residus i la recollida selectiva del centre de gravetat per centrar l’atenció en l’excepcionalitat dels productes que podem produir, despertant la sorpresa, admiració i creativitat dels alumnes.

He tornat a les escoles a fer activitats didàctiques després de molts anys. El privilegiat punt d’observació que un té al posar-se al capdavant d’una classe permet fer un anàlisi molt ampli de tot allò que succeeix: els comentaris, la manera d’expressar-se, les reflexions, les creences, l’atenció, les cares, les mirades i les reaccions. La observació i l’anàlisi de les reaccions i respostes a una activitat didàctica és un test magnífic per redissenyar l’acció educativa quan realitzem una activitat específica o quan en tenim al cap una de nova. He vist cares de sorpresa i reaccions extraordinàries quan he comprovat algunes coses que m’interessava contrastar quan parlem de residus o recollida selectiva:

- “Sabeu de que està feta la samarreta que porta el Leo Messi?” Les reaccions, la sorpresa i les preguntes es repeteixen, i per tant, em venia de gust desenvolupar una nova línia per treballar els residus i la recollida selectiva als Centres d’Ensenyament. I si, la samarreta dels jugadors del Barça no està feta ni de llana ni de cotó ni de roba, com diuen el 99% dels infants. – “La samarreta del Leo Messi és feta d’ampolles de plàstic!”.

Ja no podem prescindir d’aquests coneixements significatius.

Les motivacions per dissenyar CAPGIRA

La observació i l’anàlisi em porta quasi impulsivament a donar resposta a aquestes necessitats de forma innovadora i atractiva, com s’ha de fer tot actualment en una societat en constant transformació que genera tot de reptes que cal requestionar-se tot sovint. Ja no podem donar res per fet que no caduqui a curt termini. En temes ambientals, i específicament quan treballem els residus, utilitzem patrons molt diversos però conceptualment reiteratius i que cal actualitzar. Diria que en 20 anys no hem canviat pràcticament els plantejaments, però l’entorn, les necessitats, les visions i les necessitats si que ho han fet, i de forma vertiginosa. L’escola i l’educació no pot quedar fora d’aquest terreny de joc.

Em motiva el plaer d’educar, d’educar en els coneixements, en els hàbits i comportaments, en donar testimoni. Disfruto fent participar i sobretot fent reflexionar, conscient del procés però també que l’acció educativa ha de generar resultats i transformar la realitat. Endur-se les cares de sorpresa és potser un dels resultats més imminents i palpables que pots valorar després d’una hora i mitja d’activitat. La sorpresa no ens assegura res a llarg termini, però deixa oberta la possibilitat a que evolucioni i sigui generadora de reaccions i respostes. CAPGIRA és clarament una activitat per educar des de les coses sorprenents que podem fer amb els residus. Per generar reflexions, capgirar visions i canvis de comportaments.

I una activitat educativa és també un procés per a dissenyar-la amb gust, de pensar en els materials, els detalls i de compartir-la estretament i complicitat amb l’equip de disseny per aconseguir un resultat amable, atractiu i educatiu. El disseny educa en el bon gust i molt més del que ens pensem.

Les paraules clau de l’activitat

Sorpresa, innovació, economia circular. Incorporar conceptes al voltant de l’economia circular, de com els residus poden convertir-se en productes extraordinaris que afavoreixen l’aprofitament material i la possibilitat de tornar a formar part del cicle de la matèria. Això implica centrar-nos en els productes i evidenciar el valor d’aprofitar els residus, desplaçant del centre de gravetat el binomi residu-contenidor de recollida selectiva, amb el qual hem centrat les estratègies educatives fins el moment. Els productes causen sorpresa, són tangibles i ens fan més comprensible el valor i necessitat de la recollida selectiva. Els residus i els contenidors fa temps que ens avorreixen perquè no ens permet veure resultats tangibles, i encara més, resultants emocionants.

Noves tendències, vells hàbits. Actualment no podem centrar exclusivament el treball dels residus en el seu aprofitament material, i cal incorporar també aquelles tendències puixants basades en sensats hàbits de consum i estalvi d’aquestes matèries: economia i consum col·laboratiu, intercanvi, segona mà, reducció, malbaratament, autoproducció, durabilitat, reparació… són conceptes que cada cop prenen rellevància en un escenari on el consumidor pren protagonisme com a resposta als grans canvis socials.

Coherència. El disseny i els materials. Els recursos de l’activitat segueixen els mateixos criteris que l’objectiu de l’activitat. És per això que els materials són reutilitzats, recuperats, fabricats amb productes reciclats i durables i resistents a la manipulació.  Una activitat, com no podia ser d’altra manera, reutilitzada, reciclada i reciclable.

Percepció, realitat i testimoniatge. CAPGIRA és un joc que mostra productes amb imatges, però que permet visualitzar-ne alguns in situ perquè formen part del meu vestuari o dels materials de la pròpia activitat. Sàpigues que existeix, però també que podràs tocar-lo en directe. I encara més, sàpigues que darrera de cada producte hi ha persones i companyies que aposten per fer les coses de forma diferent i millor. És per això que més enllà de conèixer el producte i de poder-ne tocar alguns, l’activitat també compta amb el testimoniatge d’algunes d’aquestes persones i companyies que s’adreçaran específicament als alumnes a través d’un vídeo.

Producte, empreses i compromisos socials. El testimoniatge de les persones i les marques em sembla molt important. Durant el disseny de l’activitat, una de les feines més estimulants ha estat descobrir productes fets amb matèries reciclades. Però encara ha estat més interessant comprovar que darrera de cada producte hi ha millors projectes empresarials. És important que els nois i noies coneguin que darrera de tot projecte i idea innovadora hi ha persones, projectes i empreses que estan modificant la forma de produir i de fer negoci com una aposta ferma per transformar la realitat i fer-la millor. En molts dels productes coneixerem els valors socials, ambientals i econòmics que se’n destil·len.

Una activitat viva que connecta actors. CAPGIRA és una activitat viva, perquè cada dia hi ha nous productes que se sumen a aquests valors i nous continguts d’interès.  A través del facebook de l’activitat actualitzaré aquells continguts relacionats amb l’activitat i permetrà la connexió dels actors que directa o indirectament en són còmplices: centres, docents, alumnes, famílies, dissenyadors, empreses… La xarxa ens permetrà de compartir recursos i de tenir disponibilitat i accés a recursos i estímuls aprofitables per qui ho vulgui i en qualsevol direcció. No es tracta de tenir seguidors, es tracta d’aconseguir que els infants, docents i famílies desvetllin nous interessos.

En anglès. CAPGIRA tindrà la possibilitat de jugar-se en anglès per incorporar l´ús de la tercera llengua d’una forma natural.

CAPGIRA pretén remoure la manera de comunicar els residus i la recollida selectiva. No n’hi ha prou basant-nos només amb els coneixements si no hi afegim una important dosi d’emoció, significats palpables, tangibles, emocionants i vinculats a valors socials.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Consum, Economia, Educació, General, Marques, Projectes, Residus i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Els comentaris estan tancats.